Start Enkeltmannsforetak

Registrer enkelt på 5 minutter. Selskapet er ferdig registrert i løpet av 1-3 virkedager. Pakken inkluderer mange gunstige tjenester for deg som skal starte enkeltmannsforetak for første gang.

Fyll ut dine detaljer

Tips! Du kan teste vår tjeneste for å se hvordan den fungerer. Du forplikter deg ikke til noe som helst gjennom å starte en bestilling på vår nettside. Betalingen skjer i det siste steget hvor du også må godkjenne bestillingen før dine utfylte selskapsdokumenter produseres.

Bokføring når du skal starte et enkeltpersonforetak



Selve ordet bokføring gir deg kanskje en mild følelse av ubehag og til og med en knute i magen, men det er faktisk lettere å holde orden på regnskapene enn du tror. Idag finnes det utrolig gode program som hjelper deg å bestemme om noe skal stå på debet siden eller kreditt siden. Fantastisk for oss som ikke var så gode på foretaksøkonomi.


Tro det eller ei, men du kommer snart til å innse at bokføringen er noe positivt. Den hjelper deg med å holde orden på hvor pengene til foretaket tar veien og  du får en direkte oversikt over hvordan det ligger an med foretaket ditt. Går det dårlig med foretaket, så ser du det med en gang. Det samme gjelder selvsagt når det går bra med foretaket.


Det er viktig at man bokfører alle hendelser som skjer i foretaket. Dette skal man gjøre etter regnskapsloven. En hendelse i foretaket er for eksempel alle inn- og utbetalinger som skjer i foretaket, forandringer når det gjelder fordringer og skyld og egne innbetalinger og uttak. Videre må man bokføre lønn som blir betalt ut, varer eller tjenester som man kjøper og selger og alt inventar som kjøpes inn. Hvis man bare lager ett system hvor man bokfører slike hendelser så fort de blir gjort så vil man ligge godt an.


I den løpende bokføringen så inngår grunnbokføringen og hovedbokføringen. I grunnbokføringen så ser man hendelser i foretaket i den rekkefølgen som de har blitt registrert. Du bokfører altså alle hendelser fra dag til dag. I hovedbokføringen kan man i stedet se alle ulike kontoer hvor man har lagt inn hendelser i foretaket under året. Hovedbokføringen gir derfor en veldig god oversikt over hvordan det står til med foretaket.


Det er viktig at man sparer på alle kvitteringene sine og fakturaene til foretaket. Disse står for underlaget når det gjelder bokføringen og de blir kalt verifikasjoner. Det er verifikasjonen som inneholder informasjonen om hendelsen i foretaket. På verifikasjonen skal det finnes viss informasjon for at den skal være gyldig. Det skal for eksempel stå klart og tydelig når verifikasjonen ble opprettet og når hendelsen i foretaket fant sted. Videre må det stå noe om hva denne hendelsen går ut på og hvilket beløp det dreier seg om. På en faktura er det helt nødvendig at både kjøperen og selgeren er skrevet opp, og det er også bra å skrive opp verifikasjonsnummeret på alle kvitteringer og fakturaer, slik at man enkelt kan koble disse sammen på et senere tidspunkt.


Hjelp å få

Det er ikke så vanskelig med bokføring som du kanskje tror ved første øyekast. Det finnes hjelp å få, og du trenger overhodet ikke å føle at det kommer til å bli vanskelig. Det kommer til å bli en av dine daglige rutiner. Vil du likevel ha hjelp så kan du alltid leie en revisor. Han eller hun hjelper deg gjerne med det som du synes er vanskelig.

 

 

image
Malin Soderstrom  1424 visningar
senest oppdatert: 7/28/2018 11:58 AM

Vårt kundesenter

21 09 02 56

Mandag-fredag:
10:30 - 17: 00

Lørdag-søndag: lukket

Ferie: stengt

footer desktop
footer mobile