Registrer enkelt på 5 minutter. Selskapet er ferdig registrert i løpet av 1-3 virkedager. Pakken inkluderer mange gunstige tjenester for deg som skal starte enkeltmannsforetak for første gang.
Tips! Du kan teste vår tjeneste for å se hvordan den fungerer. Du forplikter deg ikke til noe som helst gjennom å starte en bestilling på vår nettside. Betalingen skjer i det siste steget hvor du også må godkjenne bestillingen før dine utfylte selskapsdokumenter produseres.
Selve ordet bokføring gir deg kanskje en
mild følelse av ubehag og til og med en knute i magen, men det er faktisk
lettere å holde orden på regnskapene enn du tror. Idag finnes det utrolig gode
program som hjelper deg å bestemme om noe skal stå på debet siden eller kreditt
siden. Fantastisk for oss som ikke var så gode på foretaksøkonomi.
Tro det eller ei, men du kommer snart til å
innse at bokføringen er noe positivt. Den hjelper deg med å holde orden på hvor
pengene til foretaket tar veien og du
får en direkte oversikt over hvordan det ligger an med foretaket ditt. Går det
dårlig med foretaket, så ser du det med en gang. Det samme gjelder selvsagt når
det går bra med foretaket.
Det er viktig at man bokfører alle hendelser
som skjer i foretaket. Dette skal man gjøre etter regnskapsloven. En hendelse i
foretaket er for eksempel alle inn- og utbetalinger som skjer i foretaket,
forandringer når det gjelder fordringer og skyld og egne innbetalinger og
uttak. Videre må man bokføre lønn som blir betalt ut, varer eller tjenester som
man kjøper og selger og alt inventar som kjøpes inn. Hvis man bare lager ett
system hvor man bokfører slike hendelser så fort de blir gjort så vil man ligge
godt an.
I den løpende bokføringen så inngår
grunnbokføringen og hovedbokføringen. I grunnbokføringen så ser man hendelser i
foretaket i den rekkefølgen som de har blitt registrert. Du bokfører altså alle
hendelser fra dag til dag. I hovedbokføringen kan man i stedet se alle ulike
kontoer hvor man har lagt inn hendelser i foretaket under året.
Hovedbokføringen gir derfor en veldig god oversikt over hvordan det står til
med foretaket.
Det er viktig at man sparer på alle
kvitteringene sine og fakturaene til foretaket. Disse står for underlaget når
det gjelder bokføringen og de blir kalt verifikasjoner. Det er verifikasjonen
som inneholder informasjonen om hendelsen i foretaket. På verifikasjonen skal
det finnes viss informasjon for at den skal være gyldig. Det skal for eksempel
stå klart og tydelig når verifikasjonen ble opprettet og når hendelsen i
foretaket fant sted. Videre må det stå noe om hva denne hendelsen går ut på og
hvilket beløp det dreier seg om. På en faktura er det helt nødvendig at både
kjøperen og selgeren er skrevet opp, og det er også bra å skrive opp
verifikasjonsnummeret på alle kvitteringer og fakturaer, slik at man enkelt kan
koble disse sammen på et senere tidspunkt.
Det er ikke så vanskelig med bokføring som
du kanskje tror ved første øyekast. Det finnes hjelp å få, og du trenger
overhodet ikke å føle at det kommer til å bli vanskelig. Det kommer til å bli
en av dine daglige rutiner. Vil du likevel ha hjelp så kan du alltid leie en revisor.
Han eller hun hjelper deg gjerne med det som du synes er vanskelig.
Vårt kundesenter
21 09 02 56
Mandag-fredag:
9:30 - 17: 00
Lørdag-søndag: lukket
Ferie: stengt