Registrer enkelt på 5 minutter. Selskapet er ferdig registrert i løpet av 1-3 virkedager. Pakken inkluderer mange gunstige tjenester for deg som skal starte enkeltmannsforetak for første gang.
Tips! Du kan teste vår tjeneste for å se hvordan den fungerer. Du forplikter deg ikke til noe som helst gjennom å starte en bestilling på vår nettside. Betalingen skjer i det siste steget hvor du også må godkjenne bestillingen før dine utfylte selskapsdokumenter produseres.
Hvis ditt foretak har oppnådd en omsetning på
50 000 kr. eksklusiv moms, kan det registreres i mvaregisteret. Dermed må
du begynne å bokføre både inngående og utgående moms, og denne bokføringen meldes
inn til Skatteetaten i form av en momsdeklarasjon, også kalt et momsoppgjør.
Inngående moms er merverdiavgift man har betalt når man har kjøpt varer og
tjenester, mens utgående moms er merverdiavgift man har fått når man har
fakturert for varer og tjenester. En momsdeklarasjon skal oppsummere alle disse
avgiftene, og ut fra resultatet blir det avgjort om man skal betale et
mellomlegg eller om man skal få tilbake penger.
For å få tilbakebetalt eventuell moms, er det
avgjørende at du har registrert nødvendig kontoinformasjon på Skatteetatens
nettsider. Se til at du har tilfredsstilt alle kravene som gjelder i god tid
slik at det ikke oppstår forsinkelser i forbindelse med oppgjøret.
Hvis du har en brukerkonto Digipost, kan du
motta viktige papirer fra de ulike statlige etatene tidligere enn om du kun kan
motta slike dokument via brevpost.
Hvis du driver et enkeltmannsforetak, er det
anbefalt at man har bokføringsresultatet klart i god tid. Dette er naturligvis for
å unngå en kamp mot tiden i siste øyeblikk, og erfaringer viser at det ofte har
en tendens til å oppstå uforutsette faktorer som krever sin tid når fristen
nærmer seg. En annen grunn til å ha deklarasjonen klar så tidlig som mulig, er
at denne gir deg en oversikt over skatteoppgjøret og den informasjonen ønsker
man alltid å få så tidlig som mulig. Å benytte seg av en regnskapsfører kan
være lurt, slik at man kan føle seg trygg på at alt som har med dette å gjøre
alltid er i rute.
For mange er deklarasjon og alt som har med
dette å gjøre, rene jungelen. Den økonomiske delen av det å starte eget firma
er kompleks, og det er langt fra alle som forstår seg på termene, begrepene og
regnstykkene som gjelder. Men fortvil ikke, det er helt vanlig å synes at dette
er vanskelig og heldigvis hjelpen er nær. Faktisk er det sånn at hvis man skal
delegere bort noe av arbeidet i foretaket sitt, kan det veldig ofte lønne seg å
sette bort jobben med akkurat dette. Grunnen er at det er penger å spare for de
som er smarte når det gjelder deklarasjon. Ofte handler dette å vite om alt det
man faktisk kan få fradrag for, men også hvilke faktorer som er avgjørende for
å få tilbake det man har rett på.
Det er utrolig kjedelig når man ender opp med å
måtte betale tilbake skatt. Det finnes aldri en god tid for uforutsette
utgifter, og spesielt ikke hvis de er store. Men sånn er livet noen ganger, og
når du først har fått kravet om å tilbakebetale skatt, er det lite du kan
gjøre. Du må i hvert fall ikke finne på å jukse! Så hva er løsningen? Det
lureste du kan gjøre, er å prøve å unngå at det samme skjer til neste år, og da
handler det om å gå ut fra andre forutsetninger når du planlegger tiden
fremover. Hva kan gjøres annerledes for å slippe samme problemet på nytt? Hvis
du tar en samtale med din regnskapsfører eller andre som har nødvendig kunnskap
om skatter og avgifter, vil dere garantert komme fram til løsningen som gjør at
du vil slippe å få en tilsvarende ubehagelig overraskelse igjen. Man lærer jo
tross alt hele tiden, og det er ikke lett å få alt riktig med en gang. Så lenge
du ikke prøver å jukse deg bort fra statlige krav, vil det som regel gå veldig
bra til slutt, og ditt foretak vil ha en lys og fin fremtid.
Vårt kundesenter
21 09 02 56
Mandag-fredag:
10:30 - 17: 00
Lørdag-søndag: lukket
Ferie: stengt