Registrer enkelt på 5 minutter. Selskapet er ferdig registrert i løpet av 1-3 virkedager. Pakken inkluderer mange gunstige tjenester for deg som skal starte enkeltmannsforetak for første gang.
Tips! Du kan teste vår tjeneste for å se hvordan den fungerer. Du forplikter deg ikke til noe som helst gjennom å starte en bestilling på vår nettside. Betalingen skjer i det siste steget hvor du også må godkjenne bestillingen før dine utfylte selskapsdokumenter produseres.
Enkeltmannsforetak, aksjeselskap, norskregistrerte
utenlands foretak og ansvarelige selskap er de vanligste formene for foretak i
Norge. I tillegg finnes det flere ulike organisasjonsformer som samvirkelag,
lag, foreninger, organisasjoner og stiftelser. Når du skal starte et foretak,
er det viktig å kjenne til likhetene og forskjellene mellom de ulike formene og
hva som er positiv og negativt med hver av dem. Hvis man skal starte helt på
nytt og man er alene om dette, er det høyst sannsynlig at man vil velge
enkeltmannsforetak. Og i direkte tilknytning til dette, kommer også spørsmålene
rundt økonomi og budsjett. De ulike foretaksformene har forskjellige krav til
egenkapital, og for et enkeltmannsforetak er det ingen krav til at eier må
stille med oppstartsmidler i det hele tatt. Men uavhengig av foretaksform, er
det viktig å han kontroll på økonomien og da kan være lurt å sette seg godt inn
i temaer som budsjett.
Et budsjett handler om å forutsi og planlegge sin
egen og foretakets økonomi. Man kan si at det er en slags fremtidsprognose for
utgifter og inntekter. Før man skal starte opp et foretak, er det lurt å lage et
såkalt ”eget-budsjett”. Dette er som en kalkyle for at du skal kunne se hvilket
behov foretaket har for penger for at det skal kunne fungere i virkeligheten.
Vi vil jo ikke gå konkurs før foretaket i det hele tatt har kommet i gang.
Virkelig ikke! Når du starter opp et enkeltmannsforetak føler du kanskje ikke
at det er behov for et budsjett ettersom inntektene ikke har begynt å komme inn
enda. Men et budsjett er også nyttig i begynnelsen fordi du kan lage et estimat
på oppstartskostnadene. Det er mange ting som skal være på plass for at man
skal kunne starte opp en levedyktig drift, som for eksempel leier,
leasingavtaler, frakt, lager, forbruksmateriell og mer, og det er mange tall å
holde styr. Lag et budsjett som inneholder en oversikt over oppstartsutgifter
og legg på 10% på hele budsjettet for å være på den sikre siden.
Deretter legger du sammen alle de sikre inntektene i
samme periode og trekker fra utgiftene. På denne måten kommer du fram til et
estimat på startkapitalen du trenger. Som nevnt over er det lurt å kalkulere
med en viss sikkerhetsmargin slik at det er tatt hensyn til uforutsette
utgifter, og derfor er det vanlig å legge på 10% på utgiftene i et budsjett.
Bruk budsjettet til å vurdere hvor konkurransedyktig foretaket ditt er, hvilke
inntekter du har behov for og hvilke priser du må sette på dine varer og
tjenester. Lykke til!
Vårt kundesenter
21 09 02 56
Mandag-fredag:
10:30 - 17: 00
Lørdag-søndag: lukket
Ferie: stengt